Aktuellt
I de flesta bostäder finns det element med en termostat som är temperaturstyrd. Det betyder att elementen anpassar sig till temperaturen i lägenheten.
När temperaturen är under 21 grader så sätts elementen i gång och upplevs varma. De ska då vara varma upptill och kallare längre ner för att få ut maximalt med värme.
Eftersom elementen anpassar sig till temperaturen i bostaden så innebär det därmed också att när bostaden uppnått 21 grader så slår elementen ifrån och upplevs kalla.
Så snart temperaturen börjar sjunka under 21 grader så startar dock elementen upp igen.
Det är därför viktigt att du gör en värmemätning i din bostad innan du gör en felanmälan av kalla element. Instruktion för hur du utför en korrekt mätning hittar du direkt nedanför.
Såhär mäter du temperaturen
Det är temperaturen mitt i rummet som ska vara 21 grader. Du ska därför utföra mätningen i ögonhöjd på en innervägg (d.v.s. en vägg mellan två rum och utan fönster). Termometern ska placeras minst 1 meter in från yttervägg. Är temperaturen 21 grader (+/- 1 grad vid väderomställningar) så är det i regel inget fel.
Tips
Placera möbler en bit bort från elementen, så sprider sig värmen bättre i rummet. Se till att gardinerna inte hänger framför och täcker hela elementet eller termostaten. Dessa åtgärder är nödvändiga eftersom värmen annars fastnar mellan elementen och möbler/gardiner i stället för att nå ut i rummet. Placera inte sängen nära yttervägg eller fönster. Det kan upplevas att det drar.
Nu är vår kundundersökning i full gång och en länk har skickats via e-post till dig som är hyresgäst. Förutom att vara med och påverka har du också chansen att vinna en fri månadshyra. Fyll bara i din e-post eller telefonnummer på sista sidan.
Senast den 30 september behöver du besvara enkäten.
Stort tack för att du tar dig tid, dina svar är värdefulla för oss!
I dagarna skickas det ut e-post till alla våra hyresgäster, med information om vår kundundersökning som går av stapeln den 9 september.
Vi kommer då att ställa lite frågor om vad du tycker om ditt boende, området, vår service mm. Undersökningen görs i samarbete med Webropol, som är ett enkät- och analysföretag.
Tack på förhand alla ni hyresgäster som kommer att bidra till vår utveckling!
Innan du börjar söka bostad hos oss är det bra om du läser igenom vår information om hur det går till;
Så söker du bostad – Vadstena Fastighets AB (vfab.se)
Under v.29-30 (15 juli -26 juli) har vi stängt för besök på kontoret.
Behöver du komma i kontakt med oss går det bra att skicka e-post eller ringa till oss under våra öppettider som du hittar nedan.
Som en liten information kommer våra lediga lägenheter att vara publicerade lite längre än vad de brukar vara. Detta på grund av att det är semestertider.
E-post: info@vfab.se
Telefonnummer: 0143-41 35 00
Felanmälan
I första hand gör du din felanmälan på Mina sidor.
Telefontid är måndag – fredag mellan kl:07-09, tryck 1 för att komma till felanmälan.
Uthyrning/övrigt
Telefontid är måndag – fredag mellan kl:09-12.
Tryck 2 för att komma till uthyrningen, tryck 3 för att komma till övriga frågor.
Akuta ärenden
Vid akuta ärenden efter våra telefontider, vänligen kontakta vår fastighetsjour Securitas på telefonnr: 0143-41 35 01. Exempel på akuta ärenden kan vara forsande vatten, kyl/frys som inte fungerar eller allvarliga störningar
Vi på VFAB önskar er en riktigt trevlig sommar!
Hela företaget är iväg på studiebesök torsdagen den 23 maj. Vid akut felanmälan vänligen ring 0143-41 35 01. Man kopplas då vidare till vår fastighetsjour Securitas.
Välkommen att kontakta oss fredagen den 24 maj, då vi är åter på plats.
Våra öppettider på telefon och kontoret hittar ni här; https://www.vfab.se/kontakt/
Vadstena Fastighets AB och Hyresgästföreningen region Sydost har nu träffat överenskommelse om hyror från och med den 1 januari 2024.
Överenskommelsen är gjord i olika steg och innebär:
– Kallhyran höjs med 4,76 procent.
– För nyproduktion med presumtionshyra höjs kallhyran med 2,93 procent.
– Värmetillägget höjs med 9,5 procent.
– Garage- och parkeringsplatser får oförändrad hyra.
Exempel:
Om man bor i en 3:a på 79kvm och har idag en hyra på 7308kr, kan höjningen se ut enligt nedan;
– Kallhyra höjs med 291kr/mån
– Värmetillägg höjs med 113kr/mån
Adderar man ihop detta blir hyresökning 404kr/månad.
Lägger man till detta på hyran (7308kr/mån) blir den nya hyran 7712kr/mån.
Retroaktiv hyreshöjning avseende januari-maj aviseras i fyra uppdelningar tillsammans med hyresavier för juni-september.
För mer information kontakta någon av nedanstående:
Vadstena Fastighets AB Tobias Bohman 0708-907 126
Hyresgästföreningen region Sydost Karen Cornell 010-459 24 83
Under påsk har vi förändrade öppettider:
Skärtorsdagen 28 mars – Huvudkontoret är obemannat från kl:12.00
Långfredagen 29 mars – Stängt
Annandag påsk 1 april – Stängt
Om du behöver felanmäla något i din lägenhet kan du alltid göra det på Mina sidor.
Akuta ärenden
Vid akuta ärenden kontakta vår fastighetsjour Securitas på telefonnr: 0143-41 35 01. Exempel på akuta ärenden kan vara till exempel forsande vatten, kyl/frys som inte fungerar eller allvarliga störningar.
Välkomna åter tisdagen den 2 april!
Vi på Vadstena Fastighets AB önskar er alla en riktigt Glad Påsk!
Uppdatering: Nu fungerar telefonin igen!
Just nu är det svårt att komma fram till oss på telefon. Telenor jobbar på att det snart ska vara löst. Vi beklagar detta, om ni behöver nå oss går det bra att skicka e-post till info@vfab.se