Aktuellt
Om du vill söka lägenhet hos oss är det några saker man först måste tänka på, bland annat att man ska registrera sig. Här kan du läsa mer om detta; https://www.vfab.se/for-sokande/sa-soker-du-bostad/

Under september månad genomförde vi en kundundersökning där våra hyresgäster fick delge oss sina synpunkter. Resultatet av undersökningen använder vi sedan för att planera vårt arbete och kunna ge hyresgäster ännu bättre service. De som besvarade undersökningen hade även chansen att vinna en hyresfri månad.
Vi har nu dragit en vinnare av en hyresfri månad, och det blev Bengt-Olov & Britt-Marie Svensson.
Vi säger stort grattis och tackar så jättemycket för er medverkan!

23 december – 1 januari har vi STÄNGT.
Vi har öppet som vanligt den 2 januari – 3 januari.
Måndagen den 6 januari har vi STÄNGT.
Information om våra ordinarie öppettider finns här; https://www.vfab.se/kontakt/
Akuta ärenden
Vid akuta ärenden som till exempel forsande vatten, kyl/frys som inte fungerar eller allvarliga störningar kontakta vår fastighetsjour Securitas på telefonnr: 0143-41 35 01
Avslutningsvis vill vi på VFAB önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Vadstena Fastighets AB och Hyresgästföreningen region Sydost har nu träffat överenskommelse om hyror från och med den 1 januari 2025.
Överenskommelsen är gjord i olika steg och innebär:
– Kallhyran höjs med 4,70 procent (gäller lägenheter som har direktverkande el som uppvärmning).
– För nyproduktion med presumtionshyra höjs kallhyran med 2,20 procent.
– För övriga lägenheter höjs kallhyran med 3,63 procent.
– Värmetillägget höjs med 10 procent.
Exempel hyrespåverkan för en standardlägenhet på 79 kvm med varmhyra som i dag betalar 7519 kr/mån ser ut enligt nedan.
Uträkning av månadshyreshöjning
Kallhyra: 6091kr * 3,63% = 221 kr
Värmetillägg: 1428 kr * 10% = 143 kr
Total hyresökning: 364 kr/mån
Ny hyra efter höjning: 7883 kr/mån
För mer information kontakta någon av nedanstående:
Vadstena Fastighets AB Tobias Bohman 0708-907 126
Hyresgästföreningen region Sydost Karen Cornell 010-459 24 83

Fr o m tisdagen den 29 oktober kommer vi att ändra våra telefontider.
Felanmälan är som vanligt öppen mellan kl:07-09
Uthyrning och övrigt kommer numera att vara öppet mellan kl:10-12.
Kontoret är öppet för besök mellan kl:10-12.
Vid akuta fel mellan kl:09-10 samt efter kontorstiderna/på helgerna kontaktas jouren.
Exempel på akuta fel är vattenläcka, stopp i toaletten (om det bara finns en) och strömavbrott.
Telefonnummer till felanmälan samt uthyrning/övrigt: 0143-41 35 00
Telefonnummer till jouren: 0143-41 35 01

I de flesta bostäder finns det element med en termostat som är temperaturstyrd. Det betyder att elementen anpassar sig till temperaturen i lägenheten.
När temperaturen är under 21 grader så sätts elementen i gång och upplevs varma. De ska då vara varma upptill och kallare längre ner för att få ut maximalt med värme.
Eftersom elementen anpassar sig till temperaturen i bostaden så innebär det därmed också att när bostaden uppnått 21 grader så slår elementen ifrån och upplevs kalla.
Så snart temperaturen börjar sjunka under 21 grader så startar dock elementen upp igen.
Det är därför viktigt att du gör en värmemätning i din bostad innan du gör en felanmälan av kalla element. Instruktion för hur du utför en korrekt mätning hittar du direkt nedanför.
Såhär mäter du temperaturen
Det är temperaturen mitt i rummet som ska vara 21 grader. Du ska därför utföra mätningen i ögonhöjd på en innervägg (d.v.s. en vägg mellan två rum och utan fönster). Termometern ska placeras minst 1 meter in från yttervägg. Är temperaturen 21 grader (+/- 1 grad vid väderomställningar) så är det i regel inget fel.
Tips
Placera möbler en bit bort från elementen, så sprider sig värmen bättre i rummet. Se till att gardinerna inte hänger framför och täcker hela elementet eller termostaten. Dessa åtgärder är nödvändiga eftersom värmen annars fastnar mellan elementen och möbler/gardiner i stället för att nå ut i rummet. Placera inte sängen nära yttervägg eller fönster. Det kan upplevas att det drar.

Nu är vår kundundersökning i full gång och en länk har skickats via e-post till dig som är hyresgäst. Förutom att vara med och påverka har du också chansen att vinna en fri månadshyra. Fyll bara i din e-post eller telefonnummer på sista sidan.
Senast den 30 september behöver du besvara enkäten.
Stort tack för att du tar dig tid, dina svar är värdefulla för oss!

I dagarna skickas det ut e-post till alla våra hyresgäster, med information om vår kundundersökning som går av stapeln den 9 september.
Vi kommer då att ställa lite frågor om vad du tycker om ditt boende, området, vår service mm. Undersökningen görs i samarbete med Webropol, som är ett enkät- och analysföretag.
Tack på förhand alla ni hyresgäster som kommer att bidra till vår utveckling!

Innan du börjar söka bostad hos oss är det bra om du läser igenom vår information om hur det går till;
Så söker du bostad – Vadstena Fastighets AB (vfab.se)
Under v.29-30 (15 juli -26 juli) har vi stängt för besök på kontoret.
Behöver du komma i kontakt med oss går det bra att skicka e-post eller ringa till oss under våra öppettider som du hittar nedan.
Som en liten information kommer våra lediga lägenheter att vara publicerade lite längre än vad de brukar vara. Detta på grund av att det är semestertider.
E-post: info@vfab.se
Telefonnummer: 0143-41 35 00
Felanmälan
I första hand gör du din felanmälan på Mina sidor.
Telefontid är måndag – fredag mellan kl:07-09, tryck 1 för att komma till felanmälan.
Uthyrning/övrigt
Telefontid är måndag – fredag mellan kl:09-12.
Tryck 2 för att komma till uthyrningen, tryck 3 för att komma till övriga frågor.
Akuta ärenden
Vid akuta ärenden efter våra telefontider, vänligen kontakta vår fastighetsjour Securitas på telefonnr: 0143-41 35 01. Exempel på akuta ärenden kan vara forsande vatten, kyl/frys som inte fungerar eller allvarliga störningar

Vi på VFAB önskar er en riktigt trevlig sommar!